Svenska sportmärken

Som svensk är man inte direkt bortskämd med att hitta svenska namn när man kliver in i en sportbutik. Man möts framför allt av märken som Adidas, Nike och Under Armour. Men det finns faktiskt svenska företag som tillverkar kläder för sport och träning. De gömmer sig dock bakom namn som låter internationella.

När det kommer till friluftsliv finns det ett flertal svenska tillverkare, som Fjällräven, Lundhags och Haglöfs. Av någon anledning är det extra populärt när det gäller friluftskläder och dito prylar att skylta med sin nationalitet: USA har Mountain Hardware och North Face, Norge har Bergans och Norrøna. I naturen vill vi vara nationella, även om svenska friluftsmärken naturligtvis också säljs utomlands, men i löparspåret, på cykeln och på gymmet vill vi vara internationella. Man kan fråga sig varför det är så.

Det finns som redan nämnts svenska sportmärken, som har åtminstone 30 år på nacken och som härstammar från de två städer som har betytt mest för den svenska textilindustrin.

Casall

En gång i tiden kallades Norrköping för Sveriges Manchester. De gamla textilfabrikerna i centrum har dock omvandlats till museer, ett visualiseringscentrum och andra liknande saker. De flesta företag som förknippades med textilstaden Norrköping finns inte idag, men ett av de företag som grundades i slutet av textileran finns kvar idag.

Carl-Axel Surtevall, som hade vuxit upp i en textilfamilj, insåg redan i slutet av 1970-talet att det fanns en marknad för sportkläder och –utrustning. Han startade 1980 företaget Casall, som sålde fitnessutrustning, och öppnade 1982 ett fitnesscenter enbart för kvinnor. Det var här som han insåg att det fanns stor efterfrågan på tåliga träningskläder, i teknologiska material och med hög modegrad. Detta kom att bli ledstjärnorna för företaget Casall.

Craft

Företaget Craft har sin bas i Borås, och det var där som grundaren Anders Bengtsson 1973 upptäckte att en polyesterfiber, stickad med tre maskor utåt och två maskor inåt, mer effektivt transporterade bort fukt från kroppen än andra material. Bengtsson insåg direkt att det fanns en stor marknad för detta, framför allt bland idrottare på samtliga nivåer.

Plagg i det nya materialet började 1974 tillverkas och säljas av Eiserkoncernen, som hade bildats av 17 svenska trikåföretag 1913. Man ville dock hitta ett eget varumärke för de nya kläderna, och 1977 startades ett nytt aktiebolag inom koncernen: Craft of Sweden.