Man kan tro att allt görs i Kina nu för tiden, men det stämmer inte riktigt. Faktum är att många tillverkare flyttar sin produktion till andra länder i Asien, men det blir dessutom allt vanligare att entusiaster inom olika områden startar egna märken och sköter tillverkningen själva i liten skala. 

Det går knappt att undvika produkter tillverkade i Kina helt och hållet. Men det blir allt lättare av flera skäl. Ett är att de kinesiska lönerna har höjts de senaste åren, vilket fått till följd att många tillverkare har flyttat sin produktion. En stor del av de kläder och skor som finns att köpa i svenska affärer idag är tillverkade i Vietnam och Bangladesh, även om Kina fortfarande dominerar.

Ett annat tungt vägande skäl är de företag som drivs av entusiaster, och som ploppat upp som svampar ur jorden de senaste 15 åren. Ofta är det människorna bakom företagen som själva tillverkar kläderna, och ibland anlitar de entreprenörer i sitt närområde. Det är nämligen lättare att övervaka tillverkning som sker i närheten, än tillverkning hos en underleverantör på andra sidan jordklotet.

Det här märks på många områden. Cykling är bara ett exempel. Den som vill kan idag plocka ihop en komplett utstyrsel för landsvägscykling som består av följande plagg:

  • Strumpor tillverkade i USA av återvunnen polyester (från Defeet eller Swiftwick).
  • Byxor tillverkade i Baskien (Etxeondo).
  • Undertröja tillverkad i Portugal (Chapeau).
  • Tröja tillverkad i England (Shutt VR).
  • Handskar tillverkade i England (Rapha).
  • Cykelkeps tillverkad i Säter, Dalarna (Kurb Caps)
  • Eventuellt skor tillverkade i Italien (Sidi, men de kan ha flyttat sin tillverkning till Asien eller Östeuropa nyligen).